Intervju med Madeleine Schantz

Madeleine Schantz debuterar våren 2020 med Vaken dröm, Wahlström och Widstrand förlag. Här berättar hon om sin tid på Långholmens författarskola. (Foto: Olof Grind.)

Det bästa med Långholmens författarskola är dess höga tempo. Jag läste kursen på heltid och gav skrivandet all min uppmärksamhet under året. Jobbade knappt extra. Genom att befinna sig i skrivandet på heltid så skrev jag fram otroligt mycket material första terminen, som för att liksom lära känna berättelsen. Andra terminen hade jag rannsakat berättelsen, sorterat och landat i vad jag ville. Efter en sommars paus från texten hade jag listat ut hur jag skulle skriva, vilket inte hade varit möjligt utan allt förarbete. Så på hösten strukturerade jag upp romanarbetet efter terminens inlämningar, likt en projektplan typ. Sista inlämningen på terminen var romanen klar. Detta är typ ett maniskt arbete men jag rekommenderar det.

På vilka sätt skiljer sig kursen från andra skrivarkurser?

Min grupp var enastående bra, rakt av. Jag har studerat på två andra folkhögskolor och även litteraturvetenskap med skapande svenska. Det som skiljer Långholmen åt, förutom tempot (vilket är ganska ovanligt) är mängden respons. Responsarbetet är minst 50% av kursen men också det som man lär sig bäst genom. Min grupp var även väldigt mån om att ge bra respons. En farlig grej med responsen dock är när man skriver respons för responsens skull och börjar peta i onödiga saker. Jag skulle säga att responsen är bra som spegling, typ lektörsläsning.

Något råd till kommande kursdeltagare med romandrömmar?

Sanningen är ju att om man gör det på liv och död så går det ju till slut. Att skriva fram ett material alltså. Det gäller nog att ha som mål att bara bli färdig med materialet. Romanen har kanske ingen början, inget slut. Eller jo det har den, men det kan vara svårt att sluta, eller nöja sig. Jag skulle säga: skriv snabbt, jävligt innerligt och med ett konstnärligt självförtroende. Få bara ihop materialet och bli klar. Man ska också inte ta åt sig av respons man inte håller med om, lita på den konstnärliga intentionen. Det är inte skolan som skriver romanen. Den blir skriven för att man tar skrivandet på allvar, ger det tid och typ all sin energi. Så ta två terminer, skriv på heltid och gör typ inget annat. Världens bästa investering. 

Här kan du läsa en intervju med ytterligare en författare som gått författarskolan.